logo


Duplicatul


Formula de «scrabble duplicat» a fost inventată în 1970 de Hippolyte Wouters, avocat din Bruxelles, şi a fost imediat adoptată şi în Franţa. În România, Campionatul Naţional Individual de Scrabble (CNIS) cuprinde 4 probe, dintre care una este duplicatul clasic.

Duplicat la Campionatul Mondial Francofon. 
Fiecare concurent joaca pe tablita proprie.
Sute de jucatori disputa aceeasi partida ! Duplicatul permite unui număr teoretic nelimitat de jucători să joace împreună aceeaşi partidă şi, spre deosebire de partida liberă, elimină hazardul repartiţiei literelor, uneori sursă de enervare pentru anumiţi jucători ).

Intr-adevăr, la duplicat toţi dispun de aceleaşi litere în fiecare moment al partidei, acest sistem de joc oferind tuturor şanse egale (cel puţin, în principiu... ).

La duplicat, fiecare jucător are propria sa tablă de joc şi joacă aceeaşi partidă ca şi adversarii săi, cu aceleaşi litere ca ei, în fiecare tur.
Arbitrul extrage 7 litere. Fiecare jucător ia aceleaşi litere din stocul propriu - de aceea are interesul de a-şi aranja, încă dinaintea începerii partidei, toate literele pe masă, cu faţa imprimată vizibilă, de preferinţă in ordine alfabetică pentru a le găsi cât mai uşor.

După ce arbitrul anunţă literele extrase, jucătorul dispune de un timp determinat (3 minute, la duplicatul clasic), pentru a găsi un cuvânt care să poată fi depus pe tabla de joc şi pentru a scrie un bileţel cuprinzând: cuvântul găsit, poziţia acestuia (coordonatele alfa-numerice, de exemplu: h4) şi punctajul. Astfel, dacă în primul tur cuvântul găsit este FRATE şi a fost plasat orizontal, prima literă ocupând căsuţa aflată la intersecţia liniei H cu coloana 4, jucătorul va completa următorul 'fluturaş' (care îi va fi transmis arbitrului):

Model de fluturaş

TUR
1
PUNCTE
40
MASA
89
POZ.

h4

DEPUNERE

FRATE

Pentru un cuvânt plasat în poziţie orizontală trebuie specificat întâi numele rândului şi apoi al coloanei (litera înaintea cifrei, de exemplu h4) iar pentru un cuvânt plasat în poziţie verticală, invers (întâi cifra şi apoi litera, de exemplu 8d). Toate datele de mai sus sunt obligatorii. Cuvântul format şi coordonatele acestuia sunt esenţiale, deoarece absenţa ori înscrierea lor greşită se sancţionează cu anularea depunerii jucătorului! Greşelile sau omisiunile din partea de sus a fluturaşului (tur, masă, punctaj) se sancţionează cu câte un avertisment. Pentru fiecare avertisment începând cu al 4-lea, jucătorului i se scad câte 5 puncte din total.

La sfârşitul timpului corespunzător, arbitrul anunţă cuvântul care are cele mai multe puncte (topul) sau, în cazul în care mai multe soluţii au acelaşi număr de puncte, reţine unul dintre acestea şi îl plasează pe tabla de demonstraţie, completând apoi printr-o nouă extragere grupul de litere rămase, până la 7.

Fiecare jucător, indiferent de soluţia proprie, plasează pe tabla sa de joc cuvântul ales de arbitru, însă îşi înscrie pe foaia de parcurs punctajul propriu din turul respectiv. Câştigătorul este cel care totalizează cel mai mare număr de puncte la sfârşitul partidei. Pentru alte reguli privind desfăşurarea partidei de duplicat, consultaţi Regulamentul oficial.

Vă prezentăm, în continuare, primele şase tururi ale unei partide de duplicat clasic.

Regulile generale de joc sunt aceleaşi ca şi la partida «liberă»; cuvântul format trebuie plasat astfel încât una dintre literele sale să ocupe căsuţa centrală (din h8). Singura strategie a duplicatului este deci obţinerea unui scor maxim, în fiecare tur.

1. Prima grupă de 7 litere extrasă este:

A A F I R R U

(Pentru a deplasa o literă: apăsaţi cu săgeata mausului pe ea şi,
ţinând mausul apăsat, trageţi-o pe tablă!)

Dispuneţi de trei minute pentru a găsi un cuvânt şi pentru a-i calcula punctajul.

continuare =>